close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

סטטיסטיקות מעניינות על נתוני פשיעה

מערכת שורשח חשוון, תשפ06/11/2019

כמה נתונים מעניינים במיוחד על רמת הפשיעה בישראל, והאם אכן היא ברמת ירידה?

תגיות:
בשנה האחרונה התקבלו דיווחים, כמו בכל השנים בעבר, על פשעים שבוצעו לאורך התקופה, כאשר הדו"ח הצביע על מגמה חיובית באשר לרמת העבריינות במדינה, משמע כמות הפשעים בירידה. עם זאת, יש הטוענים כי מדובר בדיווחים שאינם מדויקים, כך שלמעשה לא חל שינוי של ממש או הטבה מיוחדת בתחום זה ומכאן שעדיין יש צורך ביצירת מערכת אכיפת חוק וכמובן חינוך, אשר יובילו ירידה משמעותית, אמיתית וניכרת בפשיעה. התערבות של גורמי משפט מקצועיים יכולה לסייע במניעת פשיעה חוזרת בקרב עבריינים, כאשר ניתן דגש על שיקום ופעולות מנע מותאמות ויעילות.

האם רמת העבריינות בארץ אכן בירידה?
נראה כי הדיווח על כך שהפשיעה בישראל ובפרט עבריינות רכוש, מצויה בירידה משמעותית בשנתיים האחרונות – איננו מדויק בלשון המעטה. גם אם מדובר בכמות נמוכה יותר של דיווחים על עבירות שבוצעו, אין זה מעיד באופן וודאי על פחות פשעים שאכן בוצעו. אין ספק כי עורך דין פלילי בישראל לא באמת יכול להישאר ללא תעסוקה כלל - חשוב להבין כי ההבדל ב"נתונים היבשים" המצביע על צמצום העבריינות, נובע דווקא מנכונות הולכת ופוחתת של הציבור לדווח על פשעים ומקרי עבריינות שונים. באופן כזה, ישנם מקרים רבים שאינם מדווחים ו"חולפים מתחת לרדאר", כך שהם אינם מטופלים כראוי.

מהי הבעייתיות בדיווחים על רמת הפשיעה בישראל?
האתגר הגדול של האנשים האמונים על פרסומם של דו"חות כמו מצב הפשיעה במדינה, הוא שהם ניזונים מטפסים ודיווחים המגיעים למשטרה. חשוב לזכור כי רבים הם הפשעים שנחשבים ל"קלים", בכללם עבירות רכוש, אשר בשל הקלת ראש, חשש של הקורבן או סיבות אחרות נוספות – אינם מדווחים לרשויות. למשטרה אין כל דרך לדעת עליהם, אלמלא תתקבל תלונה ומכאן שהם כלל אינם נכנסים לסטטיסטיקה השנתית, בסופו של דבר.

האופטימיות הרבה היא עקרונית שגויה, גם בשל העובדה שהירידה בפשיעה נוגעת כאמור לעבריינות קלה יחסית, בעוד הפשיעה ה"כבדה" ובכללה עבירות אונס ואלימות מורכבות, מדווחת באחוזים גבוהים יותר וניכר כי הרמה של סוג פשיעה זה לא השתנה משמעותית. יתרה מכך, ישנם מקרים אשר "נסגרים" ללא כתב אישום ולא מגיעים לכדי ענישה, מה שגורם להקלת ראש בקרב קורבנות רבים המוותרים מלכתחילה על הגשת תלונה, בשל חוסר אמון במערכת אכיפת החוק.

כיצד בוחרים עורך דין מומחה לענייני פלילים?
תפקידם של הפרקליטים לענייני פלילים הוא קריטי, בכל הקשור לליווי של קורבנות וכן של עבריינים, למן תחילת ההליך המשפטי ועד לסיומו. עורך דין מתחום הפלילים שנחשב לאיכותי ובעל ניסיון, יספק מעטפת הגנה מלאה ללקוח שלו ויביא לידי מיצוי את ההליך הקשור אליו. כאשר ניתן ליווי שכזה, כל מקרה פשיעה שמדווח מקבל סיכוי גבוה יותר להגיע לערכאה שיפוטית רלוונטית, במסגרתה תינתן ענישה בצמוד למה שאומר החוק. כשמשפט ועונש הולכים יד ביד והציבור מקבל דיווח על מקרים שהצדק מוצה בהם, עבור שני הצדדים, האמון במשטרה ובמערכת המשפט עשוי לעלות ומכאן גם רמת האמינות של הסטטיסטיקות הקשורות לפשיעה בישראל.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה